مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خرداد که با عنوان دهه حماسه برنامه‌های فرهنگی در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، سیدجواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست خبری که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد ،گفت: محدوده طرح راهبردی توس سه هزار و ۶۰۰ هکتار بود که به یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: قرار شد برای پهنه طرح ویژه خدمات تهیه شود و تا شش ماه آینده باید طرح ویژه پهنه تاریخی و فرهنگی توس در ۳۶۰ هکتار تهیه شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این‌که این طرح ویژه توس باید تحقق پذیر باشد، ادامه داد: در این طرح تمام دستگاه‌های ذی ربط باید به هم‌افزایی برسند از سال ۹۲ به دنبال این طرح بودیم که محقق شد.

او درباره اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی توس اظهار کرد: موانعی در طی این سال‌ها وجود داشت از جمله معادن غیرمجاز که خوشبختانه تعطیل شد، هم‌چنین از تردد وسایل نقلیه سنگین در عرصه تاریخی جلوگیری شد و طرح راهبردی  و ویژه نیز از ساخت‌و‌سازها غیر مجاز جلوگیری می‌‌کند.

موسوی افزود: داشته های شهر مشهد و آثار ناملموس با همکاری دستگاه‌های مختلف با نگاه میراث‌فرهنگی به مردم معرفی می‌شود. با فرمانداران نشست‌های مختلفی در سطح شهرستان‌های استان برگزار کردیم و برنامه‌های مختلفی برای احیا و حفظ میراث‌فرهنگی داریم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره پرونده‌های ثبت جهانی استان گفت: پرونده مهم ما رباط‌ها و آسبادهاست که برای ثبت جهانی آماده شده است و در اولویت ثبت قرار دارد.

وی افزود: در حوزه موزه‌ها قصد داریم در سال‌جاری نوآوری شود و تعدادی از موزه‌ها به سمت هوشمندسازی برود و با استفاده از ظرفیت‌های حوزه هوشمندسازی مدل محتوایی موزه ها تغییر کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی درباره افزایش موزه‌های خصوصی اظهار کرد: از راه‌اندازی موزه‌های خصوصی استقبال می‌کنیم.

موسوی درباره طرح باغ خونی گفت: طرح سامان‌دهی باغ خونی آماده شده و به وزارت میراث‌فرهنگی برای تایید ارسال شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های روز ملی بزرگداشت فردوسی گفت: از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خرداد که با عنوان دهه حماسه نامگذاری شده برنامه‌های فرهنگی در آرامگاه فردوسی اجرا می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *