در جهت همه جانبانه‌گرایی فعالیت و عملکردهای مقابله با چالش و مشکلات خاک، طرح درمان و بهسازی خاک در راستای کشاورزی پایدار توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی آماده شده است.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، مسعود نجف نجفی، مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه همایش روز جهانی خاک در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: ۲۵ آذر ماه روز پژوهش است و سال پژوهشی از آذر هر سال شروع می‌شود.

وی افزود : امسال ما در نمایشگاه پژوهش استان که در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد از ۹ تا ۱۲ آذر برگزار شد، حضور فعال داشتیم و بازدیدکنندگان شاهد دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز بودند.

وی در خصوص دستاوردهای مرکز در یکساله پژوهشی عنوان کرد: سیمای وضعیت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی خراسان رضوی، تهیه شد. گستره این حوزه ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که مورد مطالعه قرار گرفت. با تهیه این گزارش و اطلاع رسانی به مدیران در سال آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش عملکرد و در نهایت ارتقاء سلامت مصرف کننده نهایی را خواهیم داشت.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اتفاق دوم که به دنبال توسعه آن هستیم، توجه به محصولات گلخانه‌ای است. بازار مصرف این محصولات بازارهای بین‌المللی هستند. ما درختان میوه را به داخل گلخانه‌ می‌بریم، این طرح برای تعداد متقاضیان گلخانه‌ای توضیح داده شد. امروز ۴۳ هکتار در کشور ظرفیت طرح را داریم که می‌تواند تا هزار هکتار افزایش یابد. مزیت این طرح کاهش مصرف آب و تولید خارج از فصل میوه است.

نجفی اظهار کرد: در حوزه دام، تهیه خوراک مخلوط کامل تخمیری دام است، که طی سه تا چهار هفته این خوراک در یک بسته بندی تخمیر و آماده مصرف دام می‌شود. این فرایند باعث کاهش ۳۰ درصدی قیمت گوشت قرمز، کاهش ضریب غذایی تبدیل به گوشت از ۵۰ به ۵ و افزایش سرعت رشد دام سبک از ۲۰۰ گرم در روز به ۳۵۰ گرم در روز است. همچنین دسترسی عشایر و دامداران در مناطق کم برخوردار به علوفه است.

وی بیان داشت: یکی دیگر از دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی کشت نشاء چغندر قند بود که به جای بذر از نشاء استفاده می‌شود. این کار باعث توسعه ۲۰۰ هکتار و ۷۵ تن می‌گردد. دستاورد ابن طرح حفظ منابع آبی با کاهش ۳۰ درصد، کاهش ۲۰ درصد هزینه تولید و افزایش ۲۰ درصد عملکرد است.

نجف نجفی در خصوص روز جهانی خاک نیز بیان کرد: روز ۱۴ آذر روز خاک است. خاک کشور مشکل دارد. انسان دو منبع آب و خاک را برای زندگی نیاز دارد. وضعیت خاک بر اثر بی‌توجهی دچار چالش شده است. ما در مرکز یک حرکت را شروع کرده‌ایم که اگر مسئولین حمایت کنند، نتایج مثبت آن را در استان خواهیم دید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *