ثبت برند ملی زعفران نیازمند انسجام، اراده جمعی و برنامه عملیاتی است
علی محمد شریعتی مقدم: عضو شورای سیاستگذاری جشنواره روز ملی زعفران گفت : زعفران ایران با وجود جایگاه ممتاز جهانی و سهم حدود ۹۰ درصدی در تولید جهانی، هنوز از نبود انسجام در تولید، فرآوری و بستهبندی رنج میبرد و آسیبهایی چون قاچاق، تقلب و صادرات فلهای، جایگاه آن را در بازار جهانی تهدید میکند.
به گزارش پایگاه خبری پاژنگار وی افزود : طی سالهای گذشته موضوع برند ملی زعفران مطرح بوده و مسئولیت پیگیری آن از سوی اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی به شورای ملی زعفران واگذار شده است. هرچند طراحیها و مطالعات اولیه انجام شده، اما مشکلات ناشی از محدودیتهای مالی، تحریمها و مسائل ارزی موجب کندی روند اجرا شده است.
شریعتی مقدم یادآور شد : در همکاری با سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و سازمان مالکیت معنوی کشور، دورهای تخصصی در مشهد برگزار شد که گامی مهم برای آمادهسازی بخش خصوصی جهت ثبت برند ملی بود، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی خاطر نشان کرد : تحقق برند ملی زعفران نیازمند برنامه عملیاتی مشخص، نظام کنترل کیفیت، ردیابی محصول، بستهبندی استاندارد، بازاریابی هدفمند و از همه مهمتر، اراده جمعی و گذر از منافع فردی به سمت منافع ملی است.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره روز ملی زعفران همچنین گفت : از سال گذشته در قالب این جشنواره، اقداماتی چون تدوین «دانشنامه جامع زعفران» و انتشار آثار پژوهشی درباره خواص و مزیتهای آن آغاز شده است که میتواند زمینهساز توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی این محصول باشد. تحقیقات علمی و ثبت اختراعات در حوزه فرآوری زعفران، بنیانی مهم برای ایجاد برند ملی و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی است.