عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس در نشست مشترک با شهردار و معاونان و مدیران شهرداری منطقه ثامن با بیان این که انتخاب شهر مشهد مقدس به عنوان اولین شهر ترمیمی کشور، ریشه در سرمایه‌های معنوی و فکری موجود در این شهر، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام دارد، گفت: ایده شهر ترمیمی، بیشتر برخاسته از بطن آموزه‌های دینی و فرهنگی کشورها و آیین‌های مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، محمد فرجیها همچنین اظهار کرد: شهر ترمیمی تاکید ویژه‌ای به برخورد توام با مسامحه، بخشش، حمایت و همدردی دارد؛ رویکردی که در دین مبین اسلام نیز مورد سفارش قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان‌کرد: سهم نظام‌های حقوقی را بیش از اندازه افزایش داده‌ایم و بی‌اعتنایی به ظرفیت‌های مردمی باعث می‌شود جامعه امنیت کمتری را داشته باشد؛ امن‌ترین کشورها، بالاترین میزان مشارکت مردمی را در تنظیم و تامین امنیت دارند.

وی با بیان اینکه در شهر ترمیمی، سازوکارهای مشخصی برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی، تخلفات و جرایم داریم، افزود: اولین گام برای شهر ترمیمی در منطقه ثامن می‌تواند ایجاد زیرساخت‌های آماری و اطلاعاتی دقیق باشد تا براساس آن، آسیب‌های منطقه را به صورت علمی شناسایی کنیم.

 

در ادامه این نشست ساسان نورین مقدم سرپرست شهرداری منطقه ثامن نیز با اشاره به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، اظهارکرد: این طرح در نیمه‌های دهه 70، بنا به شرایط و شبکه مسائل و مشکلات شناسائی شده آن تاریخ در بافت، توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تهیه شد.

وی گفت: درحال حاضر با سندی مواجه هستیم که بخش‌هایی از آن اجرا شده و امروز تقریبا پس از گذشت نزدیک به 30 سال، در میانه راه هستیم.

نورین‌مقدم با بیان این که پس از ۳۰ سال از اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و ارزیابی‌های صورت گرفته بر روی نتایج آن، بازیابی ادامه مسیر الزامی بود، افزود: بررسی بازخوردها بیانگر مزایا و نقاط مثبت و منفی مختلفی است که شناسایی و احصا شده است.

وی با بیان این که در بافت پیرامونی حدود 12 هزار پلاک ثبتی داشته‌ایم که تاکنون 6 هزار پلاک برای اجرای طرح و یا تعریف پروژه‌های اقتصادی تملک شده است، تصریح کرد: این تملک بیانگر این است که تقریبا نیمی از مردم بومی از این بافت کوچ داده شده‌اند و با مدلی که مدنظر مدیریت شهری بوده،ناگزیر تغییراتی در سبک زندگی آنها اعمال شده است.

سرپرست شهرداری منطقه ثامن گفت: به تبع این تملک‌ها و کوچ ساکنان، تعلق خاطر و هویت‌های مکانی نیز در قلمرو جغرافیای بافت پیرامون حرم مطهر را کاهش داده است و برآیند اقدامات، نشان‌دهنده نارضایتی عمومی در تمامی ذی‌نفعان اعم از مجاورین،سکنه، کسبه، سرمایه‌گذاران، ذینفعان و … است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *