معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: از ۱۵ اسفند پارسال تا پایان ششم فروردین ماه جاری تعداد ۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۱ نفر وارد استان شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سازمان اوقاف و امورخیریه گفت : طی ۲۱ روز گذشته پنج میلیون و ۳۶ هزار و ۲۰۶ نفر شب اقامت در کلانشهر مشهد ثبت شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که روز گذشته ۴۷۹ هزار و ۹۴ زائر وارد مشهد شده‌اند، تصریح کرد: ضریب اشغال در واحدهای اقامتی رسمی 77 درصد، اسکان موقت 65 درصد و اسکان اضطراری 33 درصد اعلام شده است.

گنابادی نژاد گفت: بین ۸۰ تا ۹۰ درصد زائران ورودی به استان و مشهد با وسیله نقلیه شخصی به استان و مشهد سفر می کنند بنابراین اجرای برنامه های فرهنگی در جاده ها می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: امسال برای نخستین بار برنامه خدمات فرهنگی زائر از مبدا تا مبدا تهیه و تنظیم شد که اتفاق مبارکی است و با توجه به الگویی که در حوزه خدمات فرهنگی طراحی شده، نقطه آغاز مبادی سفر هماهنگی هایی شد و برنامه های فرهنگی از همان مبدا آغاز و در استان و ورودی مشهد به پررنگ ترین حالت رسید.

گنابادی نژاد افزود: در این راستا در مشهد برای هر ۲۰ واحد اقامتی یک مبلغ دینی پیش بینی شد و با هدف ارائه خدمات فرهنگی، اعزام مبلغ برای واحدهای اقامتی با مشارکت لازم دستگاه‌های متولی تامین شد.

او تصریح کرد: در طرح تحقیقاتی که توسط آستان قدس رضوی انجام شد مشخص شد که زائر از ۲۴ ساعت حضورش در مشهد ۲ ساعت در حرم مطهر حضور دارد که با احتساب استراحت و سایر امور حداقل ۱۰ ساعت حضور روزانه‌اش را در سایر مکان‌ها از جمله مکان‌های تجاری و تفریحی می‌گذراند بنابراین ارائه خدمات فرهنگی در این مکان‎ها در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست مهم‌ترین اتفاق در ایام نوروز امسال را دغدغه‌مندی مسئولان نسبت به ضرورت طراحی برنامه‌های فرهنگی جامع و کامل دانست.

محمد حسین زاده افزود: کیفی تر کردن سفر زیارتی به مشهد منوط به توجه ویژه به برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است.

او اجرای طرح خدمات فرهنگی مبدا به مبدا را بسیار موثر توصیف کرد و ادامه داد: در این رابطه اقدامات خوبی در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای محقق شد و همراهی خوبی را شاهد بودیم که ثمره آن را در دوره‌های بعدی زیارت مشاهده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *