بر اساس شیوه نامه و تفاهمنامه که قبلا اجرا می‌شد، طراحی جزء حقوق مکتسبه مجریان تجربی گازرسانی است. طراحی توسط مجریان تجربی بصورت رایگان انجام می‌شد، اما اکنون توسط نطام مهندسی فیش طراحی به مبالغ بالایی آنهم برای کنتور روکار و توکار متفاوت اخذ می‌شود که ظلم به مالک ساختمان است.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، مصطفی نادری رئیس اتحادیه گازرسانان مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون مسائل پیش آمده برای مجریان تجربی گازرسانی گفت: ما به قانون احترام می‌گذاریم، ولی به قانونی که درست طراحی شود.

وی افزود: قانون باید تمام افرادی که دخیل هستند را در نظر بگیرد. اگر ماده ۲۹ نظام مهندسی اجرا می‌شد صنوف مشکلی نداشتند.این که می‌خواهند مجریان تجربی را حذف نمایند نمی‌توانیم ساکت بمانیم.

وی با بیان این که در مشهد بیش از هزار نفر مجری تجربی گازرسانی وجود دارد، خاطر نشان کرد: ۹۳۳ نفر از این تعداد عضو اتحادیه گازرسانان هستند که این اتحادیه نزدیک به ۳۵ سال پیش تاسیس شده است.

رئیس اتحادیه گازرسانان مشهد یادآور شد : بر اساس شیوه نامه و تفاهمنامه که قبلا اجرا می‌شد، طراحی جزء حقوق مکتسبه مجریان تجربی گازرسانی است. طراحی توسط مجریان تجربی بصورت رایگان انجام می‌شد، اما اکنون توسط نطام مهندسی فیش طراحی به مبالغ بالایی آنهم برای کنتور روکار و توکار متفاوت اخذ می‌شود که ظلم به مالک ساختمان است.

نادری با اشاره به این که نظام مهندسی مدعی است این آئین نامه توسط هیات چهار نفره که متشکل از نماینده استاندار، نماینده شهرداری، نماینده مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی است مصوب شده است،گفت: تصمیمات هیات چهار نفره باید توسط وزارت راه و شهرسازی تائید و ابلاغ شود که این کار انجام نگرفته است.

رییس انجمن صنفی و اتحادیه گازرسانان مشهد اظهار داشت: در سال ۱۳۸۰ تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد تا مجریان تجربی در سراسر کشور بتوانند کار گازرسانی را انجام دهند. حق طراحی مجریان تجربی نیز در تفاهم‌نامه قید شده که حقوق مکتسبه است.

وی افزود: اما به تازگی سازمان نظام مهندسی با گرفتن فیش طراحی حق ما را نادیده می‌انگارد. در خصوص این اقدام نیز هیچ مصوبه‌ای به اتحادیه گازرسانان مشهد ارائه نشده است.

نادری ادامه داد: فیش طراحی طبق شیوه‌نامه سال ۱۳۸۲ تا کنتور G ۴۰ با مجری تجربی و از کنتور G ۴۰ تا کنتور G ۶۵ با مجری تجربی و مهندس است، به شرطی که دارای صلاحیت از مسکن شهرسازی یا فنی و حرفه ای باشد. در حال حاضر مبالغ نامتعارفی برای کنتورهای گاز و همچنین بازدید گرفته می‌شود.

وی گفت: مبالغی که به تازگی بنام فیش طراحی توسط نظام مهندسی گرفته می‌شود، بسیار بالا است، ضمن اینکه چند دهه است همین کار را گازرسانان بطور رایگان انجام می‌دهند.

رئیس انجمن صنفی گازرسانان مشهد عنوان کرد: مسئله دیگری که نظام مهندسی اصرار دارد، طبق مبحث ۱۷ در ساختمان‌های بیشتر از یک طبقه بخاری و آبگرمکن اجرا نمی‌شود و باید پکیج نصب شود که عملا امکان ندارد و هدر رفت انرژی‌های آب و برق است. در خصوص نصب شیر زلزله بعد از هر کنتور نیز با توجه به حجم آن اجرایی نیست و باید شیر زلزله بعد از رگولاتور نصب شود.

وی با اشاره به این که مجریان تجربی سه مدرک از سازمان فنی و حرفه ای، شرکت ملی گاز و راه شهرسازی دارند و دوره مبحث ۱۷ مقررات ساختمان را نیز گذرانده‌اند، گفت: شیوه نامه که سال ۸۷ تصویب شد، اصل قانون است و در آن همه افراد دخیل را دیده است و رضایت مندی را به دنبال دارد. در برون سپاری نیز هر جایی توسط بخش خصوصی نظارت انجام شود باعث رانت می‌گردد و باید نظارت در بخش دولتی باشد.

مصطفی نادری با اشاره به اصل ۴۶ قانون اساسی بیان کرد: طبق این اصل هر کس مالک کسب و کار خود است و کسی نمی‌تواند او را از آن منع کند. اما در چند استان جلو کار مجریان تجربی را گرفته‌اند

وی در پایان گفت: نظام مهندسی مدعی است گازرسانی باید توسط شخص حقوقی انجام شود. هر جایی از کشور یک مشکل برای مجریان تجربی ایجاد شده است. اگر ماده ۲۹ اجرایی شود مشکلی ایجاد نمی‌شود. ما شیوه‌نامه داریم که منافع آن برای همه افراد دخیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *