رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تکیه(حسینیه) داروغه مشهد به شماره 33971 در تاریخ 11/5/1402 در فهرست آثار ملی کشور ثبت و به استان ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: تکیه تاریخی داروغه در پائین خیابان مشهد،خیابان نواب صفوی2،  نبش کوچه شهید سالاری مقدم و در محل تقاطع دو راسته قدیمی کوچه حوض مسگران و کوچه تاریخی یوسفخان( کوچه خانه تاریخی داروغه) قرار گرفته است.

رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم‌اکنون این اثر تاریخی در مسیر زیارتی گذر پیاده راه به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است، ادامه داد: به گفته بهره‌برداران کنونی این حسینیه بیش از 120 سال سابقه ساخت دارد.

طغرایی با بیان این‌که روی یک کتیبه تاریخ 1366(ه.ق) درج شده است، گفت: این بنا با طرح  متداول تکیه‌ها یا حسینیه های اواخر قاجار که دارای یک حیاط مرکزی سرباز و فضاهای سرپوشیده پیرامونی است، از هویت معماری قابل توجهی برخوردار است و همچنان مورد بهره‌برداری و احترام متولیان و مردم محل است.

طغرایی گفت: در شهر مقدس مشهد، تکیه‌ها و حسینیه‌های تاریخی بسیاری وجود داشته و هم‌اکنون به تعداد اندکی از آن باقی مانده که از آن جمله می‌توان به تکیه کرمانی‌ها اشاره که بیش از نیمی از آن از بین رفته است.

او افزود: حسینیه داروغه از معدود حسینیه‌های به‌جای مانده در مشهد است که هرچند تاکنون دچار بی‌توجهی‌های زیادی شده ولی شاکله کلی آن باقی مانده و در بافت تاریخی پایین خیابان مشهد، به عنوان یک عنصر هویتی مذهبی ارزشمند باید مرمت و باززنده سازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *