معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: درآمدهایی حاصل از شهرداری مشهد به خزانه واریز میشود، اما برگشت از خزانه به شهرداری قطره چکانی است. کمک از سمت دولت نیز کمک نا پایداری است.
گزارش پایگاه خبری پاژنگار، پوریا محمدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: شهر مشهد بر اساس آمار حدود سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر سکونت دارند. بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل، ضریب سفر در مشهد 02/2 است. روزانه ۷ میلیون سفر در شهر با هدف خرید، کار و آموزش داریم. سازمان اتوبوسرانی یک میلیون سفر، مترو ۴۰۰ هزار مسافر و تاکسیرانی یک میلیون و ۵۰۰ جابجایی را روزانه انجام میدهند.
وی با اشاره به این که؛ ۴۵ درصد سفرهای درون شهری با اتوبوس، مترو و تاکسی و بقیه سفرها شخصی است، ادامه داد: کل بودجه امسال ۴۰ همت، بودجه جاری و عمرانی است که بودجه حوزه ماموریت ما، حمل و نقل و عمرانی، ۱۰ همت است. طرح جامع حمل و نقل مشهد در سال ۱۳۹۳ مصوب شد که افق آن ۱۴۱۰ است.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: در سال گذشته ۲۴۵ نفر در مشهد کشته شدند که ۱۹۶ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین ۳۳ هزار مجروح در سال ۱۴۰۱ داشتیم. تمام تلاش ما برای رفع معابر حادثه خیز و آرام سازی ترافیک است. ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری داریم که رصد و کنترل انجام میگیرد. ۱۴۳ دوربین تخلفات را ثبت میکنند که سعی داریم این تعداد اضافه گردد. توسط این دوربینها هر ماه ۷۰۰ تخلف معاینه فنی اعمال قانون میشود.
محمدیان ادامه داد: در مشهد شش مرکز معاینه فنی داریم که ۲۲ خط دارند و در سال ۳۱۰ هزار برگه معاینه فنی صادر کردهاند. ضریب تاثیر معاینه فنی ۷۰ تا ۸۰ درصد است، که سعی داریم در راستای کاهش آلودگی هوا و ایمنی، خودروها را از طریق معاینه فنی کنترل نمائیم.
وی ابراز کرد: مشهد چهار خط مترو دارد، خط یک کامل و خط دو در حال تکمیل است. این دو خط روزانه ۴۰۰ هزار نفر مسافر جابجا میکنند. بر اساس تخصیص اوراق قرضه، در سال آینده شاهد افتتاح فاز یک خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) خواهیم بود، که با این افتتاح دسترسی به حرم مطهر توسط ایستگاه باب الجواد میسر میگردد.
معاون شهردار مشهد با اشاره به این که ایجاد مسیر دوچرخه اقدام شاخصی است که اتفاق افتاده ، گفت: ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد اجرا شده است. ۲۶۵ کیلومتر فاز اول طراحی این مسیر است، در فاز توسعه به ۵۰۰ کیلومتر و در فازدو به ۷۰۰ کیلومتر دسترسی پیدا خواهیم کرد.
محمدیان گفت: درآمدهایی از مشهد به خزانه واریز میشود، اما برگشت از خزانه به شهرداری قطره چکانی است. کمک از سمت دولت نیز کمک ناپایداراست. لذا شهرداری مشهد تصمیم گرفت از طریق منابع خودش برای تامین ناوگان اقدام نماید. برنامه ریزی داریم تا ۵۰۰ اتوبوس را با منابع غیر نقد شهرداری و تهاتر با ملک، تهاتر پروانه و تهاتر زمین، تامین کنیم که در حال انجام است.