پروژه‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن های روان در کانون بحرانی فرسایش بادی منطقه عمرانی گناباد به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار ، مجتبی محرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد با اعلام این خبر گفت: در راستای طرح مردمی کاشت یک ميليارد درخت و به منظور مقابله با پدیده شوم بیابان‌زایی، بهره برداری از پروژه ۱۰۰ هکتاری نهالکاری از محل اعتبارات ملی بااعتباری معادل ۲۵ ميليارد ريال آغاز گردید.

وی افزود: از سال گذشته تا کنون  ۱۰۲ هکتار بیابان‌زدایی به صورت مشارکتی در منطقه عمرانی و ۲۰۰ هکتار در کانون بحرانی فرسایش بادی شرق گناباد _ بیدخت به مرحله اجرا در آمده است.

محرابی اظهار داشت: حفاظت مستمر از اراضی ملی‌ ، مقابله با آفات و بیماری ها، احیا و اصلاح مراتع، اجرای پروژه های آبخیزداری و پخش سیلاب به منظور کنترل سیل، فرسایش و رسوب و تغذیه قنوات..از دیگر پروژه های زیربنایی در شهرستان گناباد بوده است.

وی در تشریح عملیات بیابانزدایی منطقه عمرانی گفت : از سال گذشته تاکنون در سطح  ۲۸۷ هکتار 47 هزار و 415 چاله حفر گردیده که نیمی از چاله ها به صورت مشارکتی توسط بسیج سازندگی استان، پیمانکارشرکت گاز، شرکت معدنی یاسمین و…  حفر گردیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد یادآورشد، در سطح ۲۰۲ هکتار 93 هزار و 125نهال کاشت شده است که 43 هزار و 125 نهال توسط گروه های مختلف مشارکت مردمی به ویژه بسیجیان و  59 هزار نهال توسط پیمانکار کاشته شده است.

در پایان محرابی افزود: باتوجه به اهمیت حیاتی موضوع مقابله با بیابانزایی و در راستای اجرایی نمودن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال ۱۴۰۲در نهالستان قوژد ۴میلیون اصله نهال ریشه لخت و ۱۴۰هزار نهال گلدانی از انواع نهال بیابانی  تولید که در پروژه های شهرستان گناباد و سایر شهرهای بیابانی کاشته شده است.

لازم بذکر است ،در سال جاری نیز ۱۰۰هزار نهال گلدانی و ۵۰۰ هزار نهال ریشه لخت تاغ جهت کاشت در عرصه های بیابانی استان  تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *