رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور با بیان این به این که حدود 220 هزار  هکتار از مجموع 403 هزار هکتار اراضی ملی شهرستان نیشابور عرصه های بیابانی می باشد، گفت: پروژه مدیریت هرزآب در مناطق بیابانی و کانون فرسایش بادی شهرستان نیشابور جرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، حسین سهرابی رئیس اداره منابع طبیعی  و آبخیزداری نیشابور افزود: در سنوات گذشته اقدامات گسترده و پروژه های متعدد بیابانزدایی در این شهرستان اجرا شده که از آن جمله اجرای پروژه‌های مدیریت رواناب است.

حسین سهرابی گفت: مدیریت رواناب یا هرزآب های مناطق بیابانی؛ یکی از کارآمدترین و ساده ترین روش های مقابله با بیابان زایی، تغذیه آبخوان، کنترل فرسایش و افزایش پوشش گیاهی است.

وی یادآور شد: در سال جاری پروژه مدیریت هرزآب شهرستان نیشابور به مساحت ۲۵۰ هکتار با اعتبار چهار هزار و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در منطقه حسین آباد چغوکی نیشابور در حال اجرا است.

سهرابی تاکید نمود: رواناب های سطحی که در اثر بارش در مناطق بیابانی ایجاد می‌شود و اکثراً به دلیل سیلابی بودن بدون نفوذ مناسب ضمن ایجاد اثرات تخریبی و فرسایشی از عرصه خارج و وارد مسیل های غالبأ شور می گردند؛ با اجرای پروژه‌های مدیریت هرزآب به خوبی کنترل و نفوذ می یابند.

شایان ذکر است با اجرای مدیریت رواناب که با احداث هلالی های آبگیر (در امتداد خطوط تراز و عمود بر شیب آبراهه های کوچک و دامنه و دشتهای کم شیب) انجام می شود ، ضمن کنترل آب سطحی با بذرکاری انواع گونه‌های بیابانی مانند تاغ، عجوه، قره داغ و… داخل این هلالی ها به توسعه پوشش گیاهی و احیا بیولوژیکی در عرصه های بیابانی کمک شایانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *