رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان این که بذر به عنوان اولین و بزرگترین مسئولیت حاکمیتی مراکز تحقیقات کشاورزی کشور است، گفت: در تولید بذر ۹۵ درصد خودکفا شده ایم .

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، دکتر مسعود نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در جریان تور رسانه‌ای بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: این سازمان دارای ۲۱ موسسه و مرکز علمی، ۳۴ مرکز استانی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقات کشاورزی در سراسر کشور است.

وی افزود: حدود ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این سال‌ها اتفاقات خوبی افتاده است. در سال ۵۷ میزان تولید غذا در کشور ۲۵ میلیون تن بود که اکنون به ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

نجفی خاطر نشان کرد: بعد از جنگ اوکراین واژه امنیت غذایی اهمیت بیشتری پیدا کرد، چون کشورهای روسیه و اوکراین جزء بزرگترین تولیدکنندگان غله درجهان هستند. خوشبختانه کشور ما کمترین آسیب را از امنیت غذایی دید که نتیجه تلاش و کوشش دانشمندان و همکاران ما برای ایجاد خودکفایی است.

وی یادآور شد: در استان خراسان رضوی یک میلیون هکتار زمین زیر کشت صنایع کشاورزی است. توسعه بیشتر امکان ندارد، اما باید به سمت ارتقاء برویم. یکی از کارهای این مرکز اصلاح ارقام است. برای معرفی یک رقم جدید، حداقل ۸ و حداکثر ۱۲ سال زمان نیاز دارد.

نجفی با اشاره به این که کشاورز مشتری اول ماست، تصریح کرد: اقدامات مهم و تاثیرگذار در مرکز خراسان رضوی در موضوعات مهم بوده است. تولید خوراک دام تخمیری جهت تامین خوراک دام عشایر، کشاورزی کم نهاده، و مکانیزه کردن محصول زعفران جزو اقدامات تحقیقاتی ماست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *