مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین از مرمت بنای امام زاده قاسم (ع) این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار ،  محسن سلاطینی با اعلام این خبر افزود: منابع مالی این عملیات مرمتی به مبلغ حدود دو میلیارد ریال با مشارکت خیران، میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه تامین شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین ادامه داد: مرمت و استحکام بخشی این اثر تاریخی در چهار ضلع و پشت بام انجام شده است.

سلاطینی گفت: بنای امام زاده  مربوط به دورهٔ ایلخانی تا دورهٔ تیموری است و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۵۲۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

او درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: پلان اصلى بقعه از خارج به صورت هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن حدود سه متر است، فضاى داخلى بقعه به قطر بیش از پنج متر است که چهار صفّه در چهار جهت دارد.

سلاطینی افزود: در ارتفاع چهار متری بنا با ایجاد گوشواره به هشت ضلعى تبدیل شده و سپس با طاق‌نما به دایره و در نتیجه گنبد بنا بر آن استوار شده است. این گنبد به شکل عرقچینى و به قطر پنج و ارتفاع دو متر است و از داخل آجرى با روکش سیمان سفید و از خارج کاه و گل است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین تصریح کرد: ایوانى به ابعاد 7×6 متر در جنوب بقعه احداث شده و داراى طاق تویزه و ارتفاع بیش از شش متر است و در شرق آن، راه پلّه‏اى تعبیه شده که به طرف گنبد خانه راه دارد.

وی یادآور شد : این بنا شباهت زیادى به بقعه خواجه معین‏الدّین جوینى مدفون در روستای «انداده» دارد و به نظر مى‏رسد که متعلق به دوره ایلخانی و تیموری باشد که در دورة صفویه مرمت شده است.

شهرستان جوین دارای ۶۹ اثر تاریخی شناخته شده است که شهر تاریخی آق قلعه و آرامگاه های سعدالدین حمویه جوینی و خواجه نجم الدین کبری، مجموعه گردشگری منطقه بیدخور و سد یام، بخشی از آثار و جاذبه های تاریخی و طبیعی شاخص شهرستان جوین است.

نقاب، مرکز شهرستان جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *