قائم مقام ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد، از تشکیل هفت کمیته تخصصی در معاونت‌های شهرداری مشهد و پیش بینی برنامه‌های مختلف برای استقبال از زائرین و برگزاری ایام شهادت امام رضا(ع) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، حسین باغگلی در نشست خبری برنامه‌ها و اقدامات دهه آخر صفر که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: در مشهد جدا از برنامه‌های عمومی و ملی، در دو حوزه ویژه میلاد امام رضا (ع) و شهادت ایشان برنامه‌های خاصی انجام می‌گیرد، اقدامات دهه آخر صفر از دو ماه قبل شروع شده تا اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

وی افزود: این رویداد از جنس بین‌المللی برای مشهد است، لذا تمام دستگاه‌های مسئول در کنار هم و با همدلی سعی دارند فضای مطلوب را برای زائرین مهیا نمایند. مسئولیت دهه آخر صفر امسال بر عهده معاونت فرهنگی اجتماعی گذاشته شده‌است. در سال گذشته پنج کمیته داشتیم که امسال هفت ستاد دیده شده است. در خارج از شهرداری هم فرمانداری و استانداری ستاد‌های دارند که با توجه به وظیفه فعال هستند.

قائم مقام ستاد دهه آخر صفر تاکید کرد: اصلی ترین ماموریت را برای خود در سه حوزه تعریف کرده‌ایم. حوزه خدمات شهری که در خصوص نظافت شهری، ارزاق عمومی و زیرساخت‌ها مانند سرویس بهداشتی و نانوایی فعالیت خواهند کرد، حوزه حمل و نقل و ترافیک و حوزه مشارکت مردمی در توسعه فرهنگی این رویداد، حوزه‌های کلی ماموریت ما هستند.

 

وی در خصوص زائرین پیاده به مشهد نیز توصیح داد: بر اساس آمارهای سال های قبل، ۵۳ درصد زائرین پیاده از مسیر سرخس، ۳۳ درصد از مسیر نیشابور و ۱۱ درصد از مسیر چناران وارد مشهد می‌شوند. در مسیر کلات نیز الگو این است که زائرین تا ورودی مشهد مسیر پیاده را طی می‌کنند اما وارد مشهد نمی‌شوند. ۲۴ درصد زائرین بعد ورود بلافاصله برمی‌گردند، ۴۸ درصد یک یا دو روز در مشهد می‌مانند و ۲۸ درصد بیش از سه روز ماندگاری دارند.

سید جلیل بامشکی، دبیر ستاد دهه آخر صفر نیز بیان کرد: شروع عملیات اجرایی ستاد با روز اربعین و مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین است، که در روز چهارشنبه ۱۵ شهریور از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر برنامه ریزی شده است. برای سهولت عبور و مرور، پارکینگ‌های پایانه امام رضا(ع) و پایانه جهان‌شهر بصورت رایگان خواهند بود و سرویس دهی به میدان ۱۵ خرداد انجام می‌گیرد. همچنین از پایانه‌های سطح شهر نیز از ساعت ۷ صبح برای این مراسم سرویس‌دهی می‌گردد.

محمد باغبان، مسئول کمیته تکریم و استقبال در این نشست خبری اظهار کرد: ۱۵ کارویژه برنامه ریزی کرده‌ایم. اسکان موقت و اضطراری در ۵۰ مرکز و ۶۷ هزار نفر شب، هشت ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی مشهد که بیش از ۴۰ خدمت در این ایستگاه‌ها خواهیم داشت. مشارکت در برپایی ۳۰۰ ایستگاه صلواتی از جمله موارد پیش بینی شده است. نقطه عطف جنس برنامه و خدمات، فرهنگی و زیارتی خواهد بود.

فرهاد ذبیحی، مسئول کمیته خدمات شهری نیز در خصوص اقدامات دهه آخر صفر توضیح داد: پاکسازی هفت محور ورودی شهر تا عمق ۱۰ کیلومتر، نظافت عمومی سطح شهر با حضور ۶۵۰ پاکبان، افزایش ناوگان خدمات شهری، آماده سازی ۴ هزار و ۲۶۲ چشمه سرویس بهداشتی و ۶۰ چشمه کانکس سرویس بهداشتی از جمله فعالیت‌های پیش بینی شده است. همچنین ۲۰ چشمه آب سرد کن، ۳۵ ایستگاه راهنمای زائر، ۱۰۹ اکیپ انضباط شهری، ۳۵ دستگاه عملیاتی آتش نشانی و ۱۰۰ آتش‌نشان از دیگر اقدامات در این ایام است.

سید مهدی امامی میبدی، مسئول کمیته حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: در این ایام حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر وارد مشهد می‌شوند که دغدغه ما خروج آنها است. برنامه ریزی شده تا ۱۰۰ دستگاه ون داخل استان خدمات دهند، که هزار و ۴۰۰ نفر در روز می‌توانند جابجا نمایند. با پلیس راهور هماهنگی شده که حدالامکان محدودیت نداشته باشیم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شده است تا در سرویس اتوبوسرانی که به سمت حرم می‌آیند، افزایش ناوگان داشته باشیم. در مکان‌های پارک ملت، جهان شهر و بلوارمفتح سرویس به سمت حرم خواهیم داد. مرکز کنترل نیز ۲۴ ساعته فعالیت دارد.

امامی در خصوص پیش بینی پارکینگ نیز گفت: تقریبا در دهه آخر صفر حدود ۱۰۰ هزار خودرو وارد مشهد می‌شوند که معمولا سه روز ماندگاری دارند. هسته مرکزی مشهد ظرفیت حداکثر ۱۳ هزار خودرو را دارد. هدف این است از زمین های خالی به عنوان پارکینگ موقت، علاوه بر طرفیت موجود استفاده گردد.

مجید بخت آزما، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و رسانه نیز از تشکیل چهار ستاد خبری و استقرار آنها اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد خبر داد و عنوان کرد: شماره تلفن ۳۷۰۴۵ جهت اطلاع‌رسانی زائرین خواهد بود که تمام دستگاه‌ها به آن اتصال دارند و نماینده معرفی کرده اند. همچنین در مرکز ۱۳۷ نماینده ای جهت پاسخگویی حضور خواهد داشت.

وی از پیش بینی یک رویداد حسی معنوی در روز اربعین و دهه آخر صفر در حوزه عکاسی خبر داد که جوایز نیز خواهد داشت. همچنین برای مستند سازی اقدامات بر روی موبایل توسط پیمانکار انجام می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *