معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: ۶٢ شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در مناطق مختلف این استان تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، سید امیر مرتضوی در نشست خبری افزود: از این تعداد ٢۵ شعبه در شهرستان، دادگستری‌ها، دادسراها و ١٢ شعبه در حوزه بخش قرار دارند و ١١٣ نفر نیز در هیات‌های اجرایی و نظارت در شورای نگهبان با توجه به پیش‌بینی قانون، در کمیته حقوقی انتخابات مسئولیت دارند.

وی با اشاره به این که تکالیف و وظایف در حوزه انتخابات یکی از محورهای پیشگام در دادگستری خراسان رضوی است، بیان کرد: بر همین اساس در سال ١٣٩٢ به استناد ماده ۶٨ قانون انتخابات ریاست جمهوری، طرحی به قوه قضائیه ارائه شد که ستادهای پیشگیری، رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی را تشکیل دهند.

معاون دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا به امروز، در هر انتخاباتی ستادهایی در مراکز استان و شهرستان‌ها تشکیل شد که ریاست آن با رئیس کل دادگستری استان و دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرائم است.

وی تاکید کرد: در این راستا تاکنون در مرکز استان هفت جلسه با ١۴ مصوبه و در شهرستان‌ها نیز ١٠٣ جلسه با ۵٧٣ مصوبه برگزار شده است.

مرتضوی گفت: یکی از اقداماتی که توسط دادسرای عمومی و مرکز استان توسط تیم کارشناسان در دادسرای مشهد انجام شد، بررسی چالش‌ها، ویژگی‌ها، راهکارها و مسائلی است که در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۲ در قالب کتابی به چاپ رسید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: تبلیغات در انتخابات بسیار مهم است و این در حالی است که در قانون گذشته، خلا در این خصوص وجود داشت که در قانون جدید این مشکل رفع شد و رفتارهایی که در فضای عمومی جرم محسوب می‌شود در فضای مجازی نیز جرم به حساب خواهد آمد تا قابل رسیدگی باشد.

وی ادامه داد: از این رو فصل شش قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تبلیغات اختصاص دارد و مصادیق آن نیز مشخص شده است.

مرتضوی گفت: در فصلی از قانون انتخابات در مورد جرائم و مجازات صحبت شده و این موارد را به دو دسته تقسیم کرده است. برای تبلیغات و رفتارهای مجرمانه غیر از تبلیغات مجازات تعریف شده است. ابعاد تبلیغات به صورت کامل مشخص شده است. شعبه‌های ویژه در تمام شهرستان تعریف و شعبه‌های ویژه رسیدگی به جرائم انتخابات و کمیته فضای مجازی در مراکز استان تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: اخلاق‌محوری و قانون‌مداری نکاتی است که در انتخابات مهم است و بر همین اساس قانون به عنوان مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهاست، که همه افراد و به‌ویژه نماینده ها و نامزدها باید آن را رعایت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت مشارکت در انتخابات افزود: مشارکت تبلیغاتی از جمله در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین مشارکت واقعی قابل تقسیم است. در مشارکت واقعی باید حس امید، نشاط و شادابی را در مردم تقویت کرد و این امر با افزایش رضایتمندی مردم صورت خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *