عملیات احیای مرتع به روش کنتور فارو بصورت مشارکتی درسطح ۱۰۰هکتاردراراضی مرتعی شهرستان بردسکن اجراشد.

به گزارش پایگاه خبری پاژنگار، حمید رضا اقبالی  رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بردسکن بااعلام این خبرگفت : شرکت معدنی مس کانی پارت شرق ، دهیاری و شورای اسلامی و دامداران روستای علی بیگ در مراتع روستای مذکور بصورت مشارکتی اقدام به عملیات بذرکاری به روش کنتورفارو نمودند.

وی افزود: دراین عرصه مرتعی از بذور گونه های النگاتم،درمنه کوهی و دشتی، قره داغ و تاغ که سازگاربااقلیم منطقه است استفاده کرده ایم.

وی هدف ازاجرای بذر کاری به روش کنتورفارو را جمع آوری وهدایت روان آب ها ونزولات جوی وتقویت پوشش گیاهی مراتع  برشمرد و افزود،  با توجه به اقلیم  منطقه و بارندگی های مناسب شرایط بسیار مطلوبی برای انجام عملیات بذرکاری به روش کنتورفارو بوجود آمد،که به صورت مشارکتی در مرتع روستای علی بیگ اجرا شد.

اقبالی درمورد اهمیت طرح های مشارکتی یادآورشد، اجرای طرح های مشارکتی این امکان را فراهم می آورد تا با همکاری و همراهی یکدیگر هزینه ها و زمان مورد نیاز برای بذرکاری را کاهش داده و به بهبود بهره وری ها و کاهش هزینه ها منجر شود.

شایان ذکراست مرتع علی بیگ حدود۷۵۰۰هکتار مساحت دارد که قریب به ۴۵۰۰راس دام را درطول سال تعلیف می نماید.

ریس اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان بردسکن گفت، در راستای بهبود پوشش گیاهی در مراتع، تهیه طرح های  مرتع داری امکان احاله مدیریت مرتع به مرتعداران بعد از تهیه و اجرای طرح ، در اولویت قرار گرفتن مرتع جهت اجرای طرح های احیاء و توسعه مرتع نظیر بوته کاری ، بذرکاری و بذر پاشی، احداث آبشخور و بیمه نموده مرتع را امکانپذیرمی سازد.

شایان ذکر است شهرستان بردسکن دارای 96  سامانه مرتعی می باشد که برای 29 سامانه طرح های مرتعداری تهیه شده  و سه طرح  دیگر در مرحله آماده سازی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *