مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین افتتاح مرکز سراج دانش آموزی گفت: مرکز سلامت روانی اجتماعی دانش آموزی یا سراج دانش آموزی واحدی با هدف ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات سلامت روانی اجتماعی به دانش آموزان، اولیا و فرهنگیان در جهت ارتقای سلامت و کیفیت زندگی افراد و رضایت مراجعین، بیماران و خانواده آنان است که برای اولین بار در کشور در مشهد افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری پازنگار،  در این مراسم تفاهم نامه همکاری بین آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به امضای طرفین رسید و مرکز خدمات سلامت روانشناختی اجتماعی (سراج دانش آموزی) در محله وحدت مشهد مقدس برای اولین بار در کشور با همکاری آموزش و پرورش خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح گردید.

سید امیر شوشتری در این افتتاحیه این مرکز که در محله وحدت مشهد مقدس با حضور قربان زاده رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مهدوی‌خواه معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی و مسجدی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۵ مشهد و جمعی از مسئولین و دانش آموزان برگزار گردید؛ گفت: سراج برآمده از سرواژه های سلامت روانی، اجتماعی، کلید واژه ای برآمده از قرآن کریم و به معنای نور است.

وی افزود: در سراج چرخه خدمات سلامت روانی با حضور روان پزشک، روان شناس بالینی و مددکار اجتماعی تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز، با فعال کردن ۵۱ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در ۴۷ منطقه استان تاکنون خدمات راهنمایی و مشاوره در حیطه‌های تحصیلی، کنکور، روان‌سنجی، بالینی، ازدواج و خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی را برای ۱.۵میلیون دانش آموز و اولیای آن‌ها با همکاری ۲۶۳ مشاور و روانشناس دارای مدرک تحصیلی ارشد و دکتری ارائه کرده است.

شوشتری گفت: در سال ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ بیش از ۷۰هزار جلسه مشاوره ای در مراکز مشاوره برگزار شد که خدمات این مراکز مشاوره ویژه دانش آموزان معرفی شده از مدارس و معرفی شدگان خط ملی نماد ۱۵۷۰ رایگان بود.

وی بیان کرد: بسته های خدمات این مجموعه شامل خدمات مراقبت مشارکتی در سلامت روان، مراقبت پس از ترخیص بیماران شدید روانپزشکی، بسته مددکاری مبتنی بر فرد و خانواده و ارجاع موارد دشوار و نیازمند مداخلات به دستگاه‌های ائتلاف نماد می‌شود.

شوشتری در پایان گفت: همکاری دانشگاه علوم پزشکی با آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف مانند سنجش های بدو ورود نوآموزان، شناسایی، رفع و برطرف‌سازی های آسیب‌ها و معضلات حوزه سلامت، بهداشت و درمان دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.

قابل ذکر است؛ آموزش و پرورش ناحیه ۵ مشهد مقدس علاوه بر افتتاح دومین مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ، مجری طرح کیفی و ارزشمند سراج دانش آموزی است؛ همچنین ادارات آموزش و پرورش منطقه تبادکان، ناحیه یک مشهد مقدس و شهرستان طرقبه و شاندیز، هر کدام دو مرکز مشاوره دانش آموزی را فعال کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *